sterke drank kopen in duitsland
Monique
2004-10-10 19:21:45 UTC
Hallo,

Wij zijn binnenkort van plan om bij groningen de grens over te gaan om drank
(o.a. whisky) te kopen. We hebben nl. al meerder malen gehoord dat het daar
veel goedkoper is, alleen concreet plaatsen en winkels weten we niet. Wie
heeft een tip ergens ter hoogte van de A7?

Groetjes Arjan en Monique
"Big John" @wanadoo.nl>
2004-10-11 15:08:28 UTC
Post by Monique
[...]
Hallo Monique,

Je pakt de A7 richting Leer, Oldenburg. Je neemt de afslag Leer Nord en komt
dan bij Famila Center, een enorm winkelcomplex met een grote supermarkt
daarin. Uitgebreid assortiment Whisky en Whiskey tegen relatief gunstige
prijzen. Ook andere dranken ruimschoots voorradig.

Grtz
BJ
Raymond
2004-10-11 15:30:31 UTC
Post by "Big John" @wanadoo.nl>
[...]
Ik hoop dat de heren Zalm en Balkenende dit ook lezen
en hun absurde accijnsverhoging eens heroverwegen.
Ik koop ook zelden nog drank in ons land.
Met 4 man een busje huren en een Duitse slijter
leegkopen is al snel rendabel.
Het was ze al voorgerekend dat de verhoging geld
zou gaan kosten, maar men meende het weer beter
te weten...

Proost, op onze oosterburen dan maar!

R.
Peter Bulthuis
2004-10-12 21:01:29 UTC
Post by Raymond
[...]
Scheelt het echt zoveel of alleen als je echt heel veel inkoopt?

Groet,

Peter
Ol' Blue Eyes
2004-10-13 08:34:08 UTC
hoi,

ik koop mijn sterke drank ook vaak in duitsland...mede vanwege het feit dat
het voor mij maar een km. of tien rijden is

de echte A merken schelen zo'n 30% in prijs. neem je de locale merken (of
onbekende merken) dan kan het prijsverschil wel eens oplopen tot 60% en voor
een mixdrankje merk je het verschil waarschijnlijk toch niet...

greets,

hans.
Peter
pedewe
2004-10-20 14:31:32 UTC
Och, en als iedereen nu maar z'n drank in Duitsland wil halen, dan duurt het
niet lang meer of iedereen zal z'n drank in Duitsland MOETEN halen:
zijn de Nederlandse slijters failliet door gebrek aan klandizie. En probeer
bij zo'n supermarkt maar eens een speciaal flesje te bestellen, beginnen ze
niet aan. Alleen wat in grote sloten verkocht kan worden en dus per pallet
ingekocht kan, zodat de inkoopsprijs nog lager is. Lastig als je vlug een
flesje nodig hebt.
De schuld van de regering? Ja natuurlijk, maar ook van de Nederlandse
consument in het geheel die geen lange termijn visie heeft en alleen kijkt
naar zijn eigen portemonnee. Dit geldt in zijn algemeenheid ook voor de
bakker, slager schoenmaker etc, alleen daarvoor zijn alternatieven
dichterbij.
Alhoewel dichtbij: als je 85 bent, je hebt geen auto en bent slecht ter
been, is het heel vervelend dat die slager op de hoek er niet meer is.
Overigens: hoe duurder de whisky is, hoe kleiner het verschil. Zodra de
prijs boven de dertig euro komt, loont het alweer niet de moeite en zijn ze
daar niet zelden zelfs duurder. Hou in gedachten dat de alkoholaccijns op
een fles van 10 euro net zo hoog is als een fles van 50 euro.
Peter.
Peter
Ol' Blue Eyes

Peter
Christa
2004-10-21 04:35:25 UTC
Wed, 20 Oct 2004 22:25:59 GMT tikte dan wel citeerde Ol' Blue Eyes:

(de vraag even onderaan gezet en irrelevante tekst weggeknipt, dat
leest makkelijker)
Post by Ol' Blue Eyes
Post by pedewe
[...]
Peter bedoelt dat je accijns betaalt over het percentage en de
hoeveelheid alcohol. En niet over de kostprijs. Dus het prijsverschil
is het grootst bij goedkope dranken.

Als de accijns over een liter in Nederland een tientje duurder is dan
in Duitsland, betaal ik hier voor een goedkope twintig euro en daar
een tientje. Een fles die hier zeventig euro kost, kost daar zestig.
Dan is het verschil minder groot. Als je dan een beetje mazzel hebt
met aanbiedingen, kan het weleens helemaal wegvallen.

Ik woon in Den Haag. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om
speciaal naar Duitsland te rijden voor mijn drank dus. Zoveel drink ik
niet om dat lonend te maken.
Christa
Marjon
2004-11-04 14:47:00 UTC
Post by pedewe
[...]
Dat zag ik, ja! Was van de week in Kleve (bij Nijmegen de grens over)
en liep daar een whisky- en wijnwinkel binnen. Ik schrok me lam! Die
man wilde bijna 90 euro hebben voor een Macallan Cask Stregth, terwijl
ik hem in NL ben tegengekomen voor 60. En alle andere flessen waren
minstens een tientje duurder. Waar komt dat verschil nu weer vandaan??

Marjon
Ray
2004-11-05 08:10:15 UTC
tja kijk eens verder dan je neus lang is zou ik zeggen.
Internet is een prima middel om eens te neuzen in Duitsland als het gaat om
Whisky.
Zo kwam ik een 25 jaar oude Macallan in houten kist tegen voor 195 euro,
zelfs met porto en kosten voor het overmaken van het geld ( ABN bedankt )is
dit een heel stuk goedkoper dan hier in Nederland ( en als dat niet waar is
dan hoor ik graag waar ze tegen een betere prijs te halen zijn ;-)
Daarnaast kent Duitsland ook nog eens een BTW voordeel van enkele procenten.
Zeker de moeite waard eens in Duitsland te snuffelen, en zoals bij alles is
het ook daar goed om prijs bewust te zijn.

Overigens is niet de consument schuld aan het feit dat de slijter verdwijnt
maar de slijter zelf, dat heet vrije marktwerking. Dus zal de slijter beter
zijn best moeten doen zich staande te houden in een concurrende omgeving.

Slainte

Ray
Peter
Wolter
2004-11-07 12:31:41 UTC
Post by Ray
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk de zelfstandige slijter. Overigens zijn veel
zelfstandigen vrijwillig (franchise) aangesloten bij ketens als Gall&Gall en
Mitra.
De teloorgang van de echte zelfstandige is eveneens waarneembaar in de
drogisterijwereld. Daar heeft men echter tijdig de bakens verzet door het
optimaliseren van opleiding en samenwerking. De Slijter beschikte en
beschikt nog steeds (!) over een troef waar een drogist nog niet van kon
dromen; de alleenverkoop van een essentieel artikel, nl. sterke drank. Ter
vergelijking; alles van wat er bij de drogist te koop is kan eveneens via
andere kanalen betrokken worden.
Resumerend; menig slijter heeft zelf zijn kansen laten (ver-)lopen.
Om positief te eindigen: er bestaan -gelukkig- nog vele zelfstandige
slijters waar enthousiasme en kunde borg staan voor een bloeiende nering.

W.
Camille Schyns
2005-02-23 14:37:10 UTC
Een serieuze fles mag een serieus bedrag kosten en de slijter gun ik graag
z'n boterham. Een goeie whisky verdient een rustig drinkgenot; zonde om te
zuipen. Een serieus gunstiger prijsverschil is in Duitsland niet met
serieuze whisky's te halen.

Maar als we een huis-tuin en keuken whiskey als Jameson (die best een
redelijke smaak heeft) nemen voor 17,50, dan koop ik toch echt liever voor
5,99 euro (zeg maar: zes euro) bij de Duitse Aldi zo'n lelijk uitziende fles
'Old Keeper' die nauwelijks voor de Jameson onder doet. Even omkiepen in een
karaf en hupsakee, daar heb ik een doordeweekse 'limmonade' die het
uitstekend doet op de repetities van onze band en is het ook niet zo'n punt
als onze violist dat uit een vaas wil pimpelen.

Supermarkten mogen volgens mij geen sterke drank verkopen en zelfs bij de
Makro is de verkoop alleen toegestaan aan horeaca-ondernemers. Ik geloof
niet dat een topwhisky door prijsvechters met treinladingen ingekocht kunnen
worden: de kleine distilleerders hebben daarvoor te weinig produktie.

Natuurlijk is het wèl de schuld van de regering dat mensen uit de
grensstreek achter de palen gaan inkopen. Je bent wel zot als je niet meer
dan het gewraakte kwartje van Kok op elke liter Belgische benzine uitspaart
door even een ommetje van een paar kilometer te maken. Neem gelijk wat van
die aanzienlijk goedkopere tabakswaar mee en tel uit je besparing!

Tja, maar dat leidt ertoe dat er voor benzinestations in Limburg een heel
moeilijke markt is...
Peter
Alexander Al
2005-02-23 16:55:09 UTC
Post by Camille Schyns
[...]
ligt eraan _welke_ whisky.

prijsverschil Bowmore Claret spirituosen-superbillig.de en de koning is
bijna....

112,55 euro.....
--
* Alexander Al
* E-mail: alexander@@scred.nl, E-mail: aal@@liacs.nl
Wolter
2004-10-15 07:15:15 UTC
Post by Peter Bulthuis
Post by Raymond
[...]
Het scheelt echt veel, óók per fles. Een fles Ketel 1 is al gauw een paar
euro goedkoper. Mwoch, scheelt bijna niks, hoorde ik laatst iemand zeggen.
Maar ik weet nog wat 1 euro in 'oud' geld was....
Bij de betere malts scheelt het (in ieder geval verhoudingsgewijs!) minder,
zeker als je de prijzen van polulaire merken vergelijkt met de literflessen
(met hoger alc. perc.) die in ons land nog wel eens worden aageboden.
Lokale merken gedistilleerd zijn véél goedkoper! Bijv. Jägermeister,
Asbach-Uralt, (Linie-) aquavit, enz. Ook (Finlandia) Wodka is veel goedkoper
dan in Nederland. Let wel op de verschillende alc. percentages. Wat nòg meer
scheelt zijn de onbekende merken, die vaak heel goed zijn. Kijk ook eens bij
de ALDI, daar verkopen ze gedistilleerd dat prima geschikt is voor mixjes.
Zelf koop ik regelmatig bij een Big Box filiaal. En dan haal ik ook altijd
even een kratje Köstritzer!
Tja, een verslaafde moet er heel wat voor doen.....
W.